УСТАВ
с изменение на ОС – 18.07.2023г.,
на сдружение с нестопанска цел „Асоциация на застрахователните брокери в България“
РАЗДЕЛ I
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ
Чл.1. (1) Сдружение с нестопанска цел “Асоциация на застрахователните брокери в България”- АЗББ, наричано по-долу за краткост “Асоциацията”, е юридическо лице, регистрирано съгласно разпоредбите на Закона за юридическите лица с нестопанска цел (ЗЮЛНЦ) и осъществяващо своята дейност в частна полза на своите членове въз основа на настоящия устав при спазване на българските закони.
(2) ”Асоциацията на застрахователните брокери в България” е отделна от членовете си и отговаря за задълженията си със своето имущество. Членовете на Асоциацията отговарят за нейните задължения само до размера на предвидените в този Устав имуществени вноски.
НАИМЕНОВАНИЕ, СЕДАЛИЩЕ, СРОК
Чл.2. (1) Наименованието на сдружението с нестопанска цел е: “Асоциация на застрахователни брокери в България” (АЗББ).
(2) Пълното и съкратеното наименование сe изписват на латиница, както следва “Association of Insurance Brokers in Bulgaria”/AIBB/.
(3) Всяко писмено изявление от името на Асоциацията трябва да съдържа нейното наименование, седалище, адрес, единен идентификационен код (ЕИК) в Търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел, воден от Агенцията по вписванията.
Чл.3. (1) Седалището на Асоциацията е в гр. София.
(2) Адресът на управление е: град София, Столичен район „Оборище“, ул. Аксаков №16. ет.3.
Чл. 4. Асоциацията се образува за неопределен срок.
РАЗДЕЛ II
ЦЕЛИ НА АСОЦИАЦИЯТА. СРЕДСТВА ЗА ПОСТИГАНЕ НА ЦЕЛИТЕ. ПРИНЦИПИ.
Чл.5. Целите на Асоциацията са:
Чл. 6. Средства за постигане на целите на Асоциацията са:
Чл. 7. Принципи на Асоциацията са:
РАЗДЕЛ III
ОПРЕДЕЛЯНЕ НА ИЗВЪРШВАНАТА ДЕЙНОСТ
Чл.8. (1)Асоциацията се самоопределя като организация за осъществяване на дейност в частна полза.
(2) Асоциацията осъществява дейност в полза на членовете си.
ДОПЪЛНИТЕЛНА СТОПАНСКА ДЕЙНОСТ
Чл.9. (1) Асоциацията извършва стопанска дейност при условията и реда, определени в действащото законодателство в страната.
(2) Асоциацията може да извършва следните видове стопанска дейност:
(4) Изпълнението и контролът върху извършваната стопанска дейност се възлага на Управителния съвет на Асоциацията.
РАЗДЕЛ IV
ЧЛЕНСТВО В АСОЦИАЦИЯТА
Чл.10. Член на Асоциацията може да бъде физическо или юридическо лице, което е вписано в регистъра на застрахователните брокери, воден от Комисията за финансов надзор и има добро име на застрахователния пазар.
Чл.11. (1) Нови членове се приемат в Асоциацията въз основа на тяхна писмена молба до Управителния съвет, в която кандидатите декларират, че приемат условията на Устава. Към молбата си кандидатите прилагат:
(2) Управителният съвет има право да изисква допълнителна информация за добрата репутация на кандидата, като препоръка от двама членове от Асоциацията или от един член и една застрахователна компания, както и други съществени обстоятелства и данни, касаещи преценката на членството.
(3) Управителният съвет има право по преценка предварително да съгласува кандидатурата на кандидата с другите членове на Асоциацията.
Чл.12. Нови членове не могат да бъдат членове или асоциирани членове на други професионални организации на застрахователните брокери в България.
Чл.13. (1) Управителният съвет на Асоциацията се произнася по молбата за членство на първото си редовно заседание след постъпването й или информира кандидата в двуседмичен срок за допълнително изискуеми документи и информация.
(2) Управителният съвет взема решение за приемане на новия член след провеждане на тайно гласуване с мнозинство 2/3 (две трети) от всички членове.
(3) Управителният съвет на Асоциацията внася решението си за прием на нов член за утвърждаване на следващото Общо събрание.
(4) Председателят на Управителния съвет уведомява писмено кандидата за взетото решение в двуседмичен срок от датата на вземане на решението.
(5) Писменият отказ или неразглеждането на молбата от Управителния съвет могат да се обжалват пред Общото събрание на Асоциацията. Общото събрание разглежда жалбата на първото си заседание след постъпването й и неговото решение е окончателно.
(6) Членството се придобива от датата на произнасянето на Управителния съвет по молбата на кандидата и внасянето на встъпителната вноска.
(7) Встъпителната вноска е равна на три месечни членски вноски и се внася от новоприетия член в двуседмичен срок от уведомяването му.
ПРАВА И ЗАДЪЛЖЕНИЯ НА ЧЛЕНОВЕТЕ
Чл.14. Всеки член на Асоциацията има право:
Чл.16. Всеки член на Асоциацията е длъжен незабавно да уведоми Управителния съвет за заличаването му от регистъра на застрахователните брокери, воден от Комисията за финансов надзор, както и в случаите на преобразуване или прекратяване на дейността му.
ПРЕКРАТЯВАНЕ НА ЧЛЕНСТВОТО
Чл.17. Членството в Асоциацията се прекратява:
Чл.18. (1) Член на Асоциацията може да бъде изключен с решение на Общото събрание, по предложение на Управителния съвет, когато:
(2) При маловажни случаи на нарушения по чл.15 от този Устав, Управителният съвет определя с решение срок за преустановяване на нарушението и за отстраняване на неговите последици, при неспазването на които прави предложение за изключване.
Чл.19. (1) Отпадането се констатира, когато член на Асоциацията наруши едновременно следните принципи:
(3) Председателят на Управителния съвет уведомява писмено члена на Асоциацията за взетото решение за неговото отпадане в двуседмичен срок от датата на вземане на решението.
Чл.20. Във всички случаи на прекратяване на членство Асоциацията не връща на прекратилия членството си, изключен или отпаднал член, внесените встъпителна вноска, членски внос и/или допълнителна имуществена вноска, включително за годината на прекратяването.
РАЗДЕЛ V
ОРГАНИ НА АСОЦИАЦИЯТА
Чл. 21. Органи на Асоциацията са:
Чл.22. По решение на Управителния съвет за решаване на определени въпроси, могат да бъдат формирани постоянни или временни комисии и/или работни групи, които имат консултативни функции. В решението на Управителния съвет се определят детайлно задачите, срокът, както и съставът на комисията или работната група и правилата за работата и. В комисиите и работните групи могат да участват и лица, които не са представители или служители на членове на Асоциацията.
ОБЩО СЪБРАНИЕ
Чл.23. (1) Общото събрание е върховен орган на Асоциацията и се състои от всички нейни членове. Членовете юридически лица се представляват на събранието от своите законни представители или упълномощено лице.
(2) /Изменен ОС 18.07.2023 г./ Всеки член на Асоциацията има право да упълномощи свой служител, назначен по трудово правоотношение или член на свой управителен/ контролен орган, адвокат или друг управител или собственик на брокер – член на АЗББ, който да го представлява на Общото събрание. Упълномощаването трябва да е в писмена форма, като преупълномощаване не се допуска. Упълномощеното лице няма право да представлява други членове на Общото събрание.
КОМПЕТЕНТНОСТ НА ОБЩОТО СЪБРАНИЕ
Чл.24. Общото събрание:
СВИКВАНЕ НА ОБЩОТО СЪБРАНИЕ И КВОРУМ
Чл.25. (1) Общото събрание се свиква от Управителния съвет редовно поне веднъж годишно за одобряване на годишния отчет за предходната година, както и за приемане на бюджет за следващата година.
(2) Общото събрание се свиква и по искане на една трета от членовете на Асоциацията в населеното място, където се намира неговото седалище. Ако в последния случай Управителният съвет в двуседмичен срок не отправи покана за свикване на Общо събрание, то се свиква от съда по седалището на Асоциацията по писмено искане на заинтересованите членове или натоварено от тях лице.
(3) Поканата за свикване на Общото събрание трябва да съдържа дневния ред, датата, часа и мястото на провеждането на Общото събрание и по чия инициатива то се свиква.
(4) Поканата се обявява в Търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел, воден от Агенцията по вписванията, като се поставя на мястото за обявления в сградата, в която се намира управлението на Асоциацията и се изпраща по електронна поща на членовете най-малко един месец преди насрочения ден.
(5) Писмените материали, свързани с дневния ред на Общото събрание, се изпращат по електронна поща на интернет адрес, изрично посочен от всеки член на Асоциацията, поне 10 (десет) дни преди датата, на която е свикано Общото събрание. При поискване те се предоставят на всеки член на хартиен носител.
(6) За заседанията на Общото събрание се изготвя списък на представените членове. Членовете, съответно представителите на членовете, удостоверяват присъствието си с подпис. Списъкът се заверява от Председателя и Секретаря на събранието.
Чл.26. Общото събрание е законно, ако присъстват поне половината от всички членове. При липса на кворум събранието се отлага с един час по-късно на същото място и при същия дневен ред и може да се проведе, колкото и членове да се явят.
ГЛАСУВАНЕ И ВЗЕМАНЕ НА РЕШЕНИЯ
Чл.27. (1) Всеки член на Асоциацията има право на един глас в Общото събрание.
(2) Член на Общото събрание няма право на глас при решаването на въпроси, отнасящи се до:
Чл.28. (1) Решенията на Общото събрание се вземат с обикновено мнозинство от присъстващите.
(2) Решенията по чл. 24, т.1, т.7 и т.8 се вземат с мнозинство 2/3 /две трети/ от присъстващите.
(3) По въпроси, които не са включени в обявения в поканата дневен ред, не може да се вземат решения.
Чл.29. Заседанията на Общото събрание се ръководят от Председателя или Заместник-председателя на Управителния съвет. Секретар на Общото събрание е Секретарят на Асоциацията или избрано от Общото събрание лице. За заседанието си Общото събрание избира преброител/преброители на гласовете.
Чл.30. Протоколите от заседанията на Общото събрание се подписват от Председателя, Секретаря и преброителя/ите на гласовете и се завеждат в специална протоколна книга. Към протокола се прилага списък на представените на събранието членове и документите по свикването на Общото събрание.
ОТМЯНА НА РЕШЕНИЯ НА ОБЩОТО СЪБРАНИЕ
Чл.31 (1) Решенията на Общото събрание подлежат на съдебен контрол относно тяхната законосъобразност и съответствие с Устава.
(2) Споровете по ал. 1 могат да бъдат повдигани пред съда по регистрацията на Асоциацията от всеки член на Асоциацията или на неин орган, или прокурора в едномесечен срок от узнаването им, но не по-късно от една година от датата на вземането на решението.
РАЗДЕЛ VI
УПРАВИТЕЛЕН СЪВЕТ
Чл.32. Членовете на Управителния съвет са физически лица, посочени от член на Асоциацията и избрани от Общото събрание.
Чл.33. (1) Управителният съвет се състои най-малко от 5 (пет) члена. Общото събрание определя конкретния брой членове, който трябва да е нечетно число.
(2) Измежду членовете си Управителният съвет избира Председател, Заместник-Председател и Секретар.
(3) Членовете на Управителния съвет извършват своята дейност доброволно и без възнаграждение.
(4) Мандатът на Управителния съвет е 3 (три) години. Членовете на Управителния съвет могат да бъдат преизбирани без ограничение.
(5) Председателят на Управителния съвет може да бъде избиран за два последователни мандата. Неговата кандидатура може да бъде издигната отново след изтичане на един пълен мандатен период.
КОМПЕТЕНТНОСТ НА УПРАВИТЕЛНИЯ СЪВЕТ
Чл.34. Управителният съвет:
СВИКВАНЕ. КВОРУМ. РЕШЕНИЯ НА УПРАВИТЕЛНИЯ СЪВЕТ
Чл. 35. (1) Управителният съвет се свиква на редовно заседание от Председателя или Заместник-председателя най-малко веднъж на всеки три месеца, като в поканата за заседанието се посочва мястото на заседанието, датата, часа и дневния ред.
(2) Председателят е длъжен да свиква заседание при писмено искане на 1/3 (една трета) от членовете на Управителния съвет. Ако в едноседмичен срок Председателят не свика заседание, то може да се свика от всеки един от заинтересуваните членове на Управителния съвет.
Чл. 36. Управителният съвет може да взема решение, ако на заседанието му присъстват повече от 3/5 (три пети) от всичките му членове.
Чл.37. (1) Решенията на Управителния съвет се вземат с мнозинство повече от половината от присъстващите.
(2) Решенията на Управителния съвет за приемане на нови членове се вземат с мнозинство от 2/3 (две трети) от всички членове.
(3) Решенията по чл.14, ал. 2 и чл.31, т.3 и т.6 от ЗЮЛНЦ се приемат с мнозинство от всички членове.
(4) Присъстващо на заседанието е и лице, с което има двустранна телефонна или друга връзка, гарантираща установяването на самоличността му и позволяваща участието му в обсъждането и вземането на решения. Гласуването на този член се удостоверява в протокола от председателстващия заседанието.
(5) Управителният съвет може да вземе решение и без да бъде провеждано заседание, ако протоколът за взетото решение бъде подписан без забележки и възражения за това от всички членове на Управителния съвет.
Чл.38. (1) Председателят на Управителния съвет ръководи заседанията му. В негово отсъствие това правят Заместник- председателят или Секретарят.
(2) Протоколите от заседанията на Управителния съвет се подписват от всички присъствали членове на Управителния съвет и се завеждат в специална протоколна книга, която се съхранява в Асоциацията.
ОТМЯНА НА РЕШЕНИЯТА НА УПРАВИТЕЛНИЯ СЪВЕТ
Чл.39. (1) Всеки заинтересован член на Асоциацията може да оспори пред Общото събрание решение на Управителния съвет, което е взето в противоречие със закона, този Устав или предходното решение на Общото събрание. Това следва да бъде направено в едномесечен срок от узнаването, но не по късно от една година от датата на вземане на решението.
(2) Членовете на Управителния съвет носят солидарна отговорност за действията си, увреждащи, имуществото и интересите на Асоциацията.
ПРЕДСЕДАТЕЛ. ЗАМЕСТНИК ПРЕДСЕДАТЕЛ И СЕКРЕТАР
Чл.40. (1) Председателят на Асоциацията:
(2) При отсъствие на Председателя, Заместник-председателят изпълнява неговите функции в Управителния съвет. При отсъствие на Председателя и Заместник-председателя, Секретарят изпълнява функциите на Председателя в Управителния съвет.
(3) Заместник-председателят и Секретарят заместват Председателя в негово отсъствие и по силата на настоящия Устав се считат за упълномощени да разполагат с всички правомощия на Председателя, освен в случаите, когато закона изисква изрично упълномощаване.
Чл. 41. Секретарят на Асоциацията:
РАЗДЕЛ VII
КОНТРОЛНО-ЕТИЧНА КОМИСИЯ. КОНСУЛТАТИВЕН СЪВЕТ
Чл. 42. (1) Контролно-етичната комисия се избира от Общото събрание с мандат от три години.
(2) Комисията се състои се от нечетен брой членове на Асоциацията, но не повече от 5 (пет) члена, като се избират двама резервни. При конфликт на интереси по отношение на член на Контролно-етичната комисия, същият се заменя от един от резервните членове.
Чл.43. (1) Контролно-етичната комисия:
(2) Решенията на Контролно-етичната комисия могат да бъдат обжалвани пред Управителния съвет на Асоциацията.
КОНСУЛТАТИВЕН СЪВЕТ
Чл.44. (1) Консултативният съвет се сформира по предложение на Управителния съвет и се одобрява от Общото събрание.
(2) За членове на Консултативния съвет могат да бъдат избирани физически лица с голям професионален опит, заслуги в областта на застраховането и застрахователното брокерство или академичен принос в областта.
(3) Консултативният съвет се ръководи се от Почетен председател с богат професионален опит и заслуги.
(4) Членовете на Консултативния съвет могат да участват в работата на Управителния съвет и на Общото събрание без право на глас.
(5) Консултативният съвет:
РАЗДЕЛ VIII
ИЗТОЧНИЦИ НА СРЕДСТВА И ФИНАНСИРАНЕ
Чл.45. (1) Източници на средства и финансиране на дейността на Асоциацията са:
(2) Въз основа на решение на Общото събрание на членовете Асоциацията ежегодно формира бюджет.
(3) Асоциацията не разпределя печалба между своите членове.
(4) Разходите на Асоциацията се извършват съобразно приетия от Общото събрание годишен бюджет.
ИМУЩЕСТВЕНИ ВНОСКИ НА ЧЛЕНОВЕТЕ
чл.46. Членският внос и допълнителните имуществени вноски на членовете се определят по размер от Общото събрание, което посочва в решението си и начина на внасянето им.
Чл.47. (1) Членският внос се използва изключително за постигане на целите на Асоциацията, за финансиране на административната дейност на Асоциацията, както и за заплащане на членски внос към други организации, в които Асоциацията членува. Размерът на членския внос се определя за всяка финансова година от Общото събрание.
(2) Членският внос се дължи на тримесечие, в срок до 10-то число на месеца, следващ тримесечието, за което се дължи, освен ако Общото събрание, приело бюджета за съответната година, определи друг срок.
чл.48. По решение на Общото събрание за финансиране на определени дейности на Асоциацията, членовете правят допълнителни имуществени вноски. Допълнителните имуществени вноски са парични.
Чл.49. Асоциацията води счетоводство в съответствие с изискванията на Закона за счетоводството.
РАЗДЕЛ IX
ПРЕКРАТЯВАНЕ НА АСОЦИАЦИЯТА. ЛИКВИДАЦИЯ
Чл.50. Асоциацията се прекратява:
Чл.51. (1) При прекратяване на Асоциацията са извършва ликвидация.
(2) Ликвидацията се извършва от Управителния съвет или определено от него лице;
(3) Относно неплатежоспособността, съответно несъстоятелността, реда за ликвидация и правомощията на ликвидатора се прилагат съответно разпоредбите на Търговския закон.
ИМУЩЕСТВО СЛЕД ЛИКВИДАЦИЯТА
Чл.52. Ако Общото събрание не е взело решение за разпределение на имуществото, останало след удовлетворяване на кредиторите, ликвидаторът осребрява имуществото на Асоциацията и го разпределя между членовете поравно.
РАЗДЕЛ Х
КНИГИ И ПЕЧАТ НА АСОЦИАЦИЯТА
Чл.53. Освен задължителните счетоводни книги, Асоциацията поддържа протоколни книги на Общото събрание и Управителния съвет на Асоциацията, книга за членовете на Управителния съвет и други необходими.
Чл.54. Членовете на Управителния съвет имат право на свободен достъп до всички книги на Асоциацията.
Чл.55. Печатът на Асоциацията е кръгъл и с надпис “Асоциация на застрахователни брокери в България”.
РАЗДЕЛ XI
ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
Този Устав е изменен с решение на Общото събрание на „Асоциация на застрахователните брокери в България“, проведено на 18.07.2023 г.
Председател на Управителния съвет:
София 1000, ул. “Аксаков” №16, ет. 3
тел./факс: 02/ 846 72 54 ; 0886275736
e-mail: azbb@techno-link.com
Комисия за финансов надзор
Адрес: ул. „Будапеща“ №16, 1000 София
Web: http://www.fsc.bg
E-mail: bg_fsc@fsc.bg
Тел.: 02/ 94 04 999
Fax: 02/ 829 43 24